3 gode råd for røykeslutt!

Nesten 1 milliard mennesker over hele verden lyser opp sigaretter hver dag, ifølge en ny studie. Tobakksavhengighet er et problem som gjelder en stor del av de menneskene, uavhengig av kjønn og alder. Hver dag strekker tusenvis av mennesker seg ikke bare etter en annen sigarett. De starter også en kamp med avhengigheten sin. Forhåpentligvis blir det lettere nå takket være de metodene vi presenterer under.

Hvorfor er det vanskelig å slutte å røyke?

Tobakksavhengighet er en av de sterkeste avhengighetene. Dette gjør røykeslutt til en reell utfordring. Det er ikke lettere å slutte med en avhengighet ved å tilordne positive assosiasjoner til den. For eksempel, røyking er ofte forbundet med en enkel og rask måte å slappe av på. Tross alt er røykepause for de fleste et etterlengtet øyeblikk av avslapning. Det fører ofte til samtale med andre, og derfor forbinder de fleste røykere denne avhengigheten med glede og positive opplevelser. Det er imidlertid den andre siden av mynten, som er kjemi. Mer spesifikt et kjemisk stoff kalt nikotin, et av mange som finnes i tobakksrøyk. Nikotin er et sterkt psykoaktivt stoff som påvirker nervesystemet. Det gjør oss mer energiske og konsentrerte etter røyking. Dessverre fører dette til både fysisk og mental avhengighet. Gleden forbundet med røyking er forårsaket av økningen i dopamin (det såkalte gledehormonet) i hjernen. Mental avhengighet gjør det veldig vanskelig for oss å bestemme oss for å slutte å røyke.

Hva er fordeler med å slutte å røyke?

Først og frems, god helse! Noen måneder etter at du har sluttet å røyke, vil du merke en forbedring i effektiviteten i luftveiene. Du vil også styrke det kardiovaskulære systemet og blodtrykket ditt vil gå tilbake til det normale. Du vil også redusere risikoen for mange sykdommer. De farligste av dem inkluderer hjerteinfarkt og hjerneslag. Røyking er også årsaken til mange kreftformer som er en vanlig dødsårsak blant røykere over hele verden. Dessuten betyr røykeslutt også forbedring av trivsel og utseende, samt mer penger i lommeboka!

Hva kan hjelpe med røykeslutt?

Selv om røykeslutt er vanskelig, er det også mulig. Sterk vilje er nøkkelen, men det er ikke alt man trenger. Her finnes tre måter som gjør det lettere å kutte ut avhengigheten:

1. Bioresonansterapi

Det er en type terapi utført ved hjelp av en spesiell enhet, som vi er koblet til med elektroder. Det lar deg undertrykke nikotinbehov, men også rense kroppen fra giftstoffer. Selv om den metoden har vært kjent siden 70-tallet, har den fått en stor gruppe støttespillere.

2. Akupunktur

Akupunktur gjør det mulig å arbeide naturlig med energi. Takket være punktering av utvalgte områder på kroppen, blir akupunktur også betraktet som anti-røykingsterapi. I dette tilfelle blir nålene plassert på steder hvor punkteringen reduserer lysten på nikotin. Denne metoden reduserer også stressnivået, noe som er veldig viktig for å behandle ulike typer avhengigheter.

3. Utprøvde legemidler

Det verste stadiet i røykeslutt er utvilsomt begynnelsen. Dette er tiden da det sterke nikotinbehovet tar sin toll. På dette stadiet kommer legemidler som tyggegummi, tabletter, inhalatorer og plastre til nytte. De aktiverer den såkalte nikotinerstatningsterapi (NRT). Den reduserte mengden nikotin i dem lar deg effektivt dempe nikotinreseptorer. De stadig lavere dosene som leveres til kroppen, gjør at kroppen kan stoppe nikotinavhengigheten helt over tid. Den utvilsomme fordelen med legemidler er deres brede utvalg og tilgjengelighet uten resept. Nikotinerstatningsterapi vil gjøre det mulig for deg å bryte deg løs fra avhengighet gradvis og trygt. Bestem deg for det i dag!

Som vi nevnte i begynnelsen, er det ikke bare bare med røykeslutt, i likhet med å bli kvitt andre skadelige uvaner. Imidlertid kan de riktige teknikkene og en stor viljestyrke gjøre underverker. Og det er det vi ønsker deg!

Kilder:

https://www.livescience.com/58563-one-billion-smokers.html

Anbefalte innlegg: